Technické stavby

Pokud budete hledat na Valašsku dřevěné betlémy, narazíte na ně v čase vánočním, snad v každém kostele. Ale máme tu jeden opravdu mimořádný....
Větrný mlýn naleznete v rožnovském skanzenu v části Valašská dědina. Původně stál v Kladníkách poblíž hradu Helfštýn a je to mlýn tzv....
Dříve byly tyto jednoduché vodní pily snad v každé valašské vesnici. Pilu můžeme spatřit při práci v rožnovském skanzenu – v části Mlýnská...
Pro fanoušky železnic a technických staveb na nich vzpomenu na čtyři krásné viadukty v Hranicích na Moravě a v blízké Jezernici. Psal se rok 1844 a za velké...

Partneři projektu

 Rád bych Vám touto cestou představil naši kapelu - cimbálovou muziku...
Dřevěné výrobky z Valašska Specializovaný obchůdek pro vyznavače přírodních...

Technické stavby

Pokud budete hledat na Valašsku dřevěné betlémy, narazíte na ně v čase vánočním, snad v každém kostele. Ale máme tu jeden opravdu mimořádný. Naleznete jej v obci Horní Lideč a jedná se o cosi, řekněme, až mimořádného. Pomohlo tomu úsilí vedení obce, ruce řemeslníků, architektů, filmařů, muzikantů a unijní peníze. Občas jsou tyto projekty šité horkou jehlou, ale tady se to všechno sešlo. Ručně vyřezávaný pohyblivý betlém přibližuje nejzajímavější historické momenty, zvyky a...
Větrný mlýn naleznete v rožnovském skanzenu v části Valašská dědina. Původně stál v Kladníkách poblíž hradu Helfštýn a je to mlýn tzv. beraní.  Nejrozšířenějším typem na našem území byly dřevěné větrné mlýny německého typu, u nichž se podle potřeby natáčí proti větru celé tělo mlýna. Podle způsobu otáčení se mu říká také sloupový, moravský, německý, beraní, nebo prostě samec. Mlynáři mohli ovlivňovat sílu větru množstvím “zapéřených“ lopatek a zejména natáčením celé stavby...
Dříve byly tyto jednoduché vodní pily snad v každé valašské vesnici. Pilu můžeme spatřit při práci v rožnovském skanzenu – v části Mlýnská dolina. Vody bylo většinou jen tak akorát,  aby utáhla jediný pilní list, proto se jí říká "valašská jednoška". Pila má dvě kola - široké hnací kolo malého průměru uvádí do pohybu rám s pilním listem a současně posouvá kládu (řezivo) upevněnou "ve vozině" proti listu pily. Větší kolo zajišťuje zpětný chod "voziny" - po jejím návratu do...
Pro fanoušky železnic a technických staveb na nich vzpomenu na čtyři krásné viadukty v Hranicích na Moravě a v blízké Jezernici. Psal se rok 1844 a za velké slávy byl dokončen první z železničních mostů v Hranicích na Moravě, který přemosťoval údolí říčky Veličky. Měl 32 pilířů s klenbami s cihel s impozantní délkou 448,5, takže svou délkou překonává i známý viadukt Jezernický (426 m).   Posléze při zdvojování trati byl vybudován kamenný viadukt, postavený v roce 1873, který je téměř...

Kontakt

Ctimír Štrunc Rožnov pod Radh. 603 217 864 ctimir@infoturist.cz